Kilpailussa on yhteensä yhdeksän eri kategoriaa, joissa arvioidaan mainoksen luovuutta ja korkeatasoista tuotantoa, mainoksen luomaa yrityskuvaa, mainoksen vastuullisuutta tai kampanjan tehokkuutta/tuloksellisuutta. Saman mainoksen voi ilmoittaa useampaan kategoriaan, jos mainos kattaa kyseisen kategorian osallistumisehdot.
Kategoriaan ilmoitetaan mainoksia, joiden sisältö liittyy tuotteeseen (esimerkiksi automerkit, elintarvikkeet, urheilu, kulutusvälineet, kodintarvikkeet, vaatteet, lääkkeet ja muut apteekkituotteet). Tuomaroinnissa kiinnitetään huomiota mainoksen luovuuteen sekä korkeatasoiseen tuotantoon. Lisäksi huomiota kiinnitetään siihen, miten hyvin mainos herättää kuuntelijan huomion sekä miten mieleenjäävästi se viestii tuotetta.
Kategoriaan ilmoitetaan mainoksia, joiden sisältö liittyy johonkin palveluun (esimerkiksi vapaa-aikaan, matkailuun tai hyvinvointiin). Tuomaroinnissa kiinnitetään huomiota mainoksen luovuuteen sekä korkeatasoiseen tuotantoon. Lisäksi huomiota kiinnitetään siihen, miten hyvin mainos herättää kuuntelijan huomion sekä miten mieleenjäävästi se viestii palvelua.
Paikallinen-kategoriaan ilmoitettava mainos voi mainostaa esimerkiksi tuotetta tai palvelua, mutta mainostajan tulee olla paikallisesti toimiva taho tai mainontaa on esitetty vain paikallisella tasolla. Tuomaristo kiinnittää arvostellessaan huomiota mainoksen kokonaistoteutukseen: korkealaatuiseen luovaan suunnitteluun ja ammattimaiseen tuotantoon.
Kategoriaan ilmoitetaan yhteiskunnallisia mainoksia, joilla ei ole kaupallisia tavoitteita, vaan tarkoitus on lisätä yhteiskunnan ja yksilön hyvinvointia vapaaehtoisella suostuttelulla. Tuomaroinnissa kiinnitetään huomiota mainoksen luovuuteen, korkeatasoiseen tuotantoon sekä siihen, miten hyvin mainos herättää kuuntelijan huomion ja herättää tunteita sekä miten mieleenjäävästi/erottuvasti se viestii yhteiskunnallista sanomaa.
Yrityskuva-kategoriaan ilmoitettava mainos mainostaa ko. mainostajan omaa brändiä ja mainoksellaan se rakentaa johdonmukaisesti yrityksen imagoa tai brändiä. Tuomaroinnissa kiinnitetään huomiota mainoksen luovuuteen sekä korkeatasoiseen tuotantoon. Lisäksi huomiota kiinnitetään siihen, miten mielenjäävästi mainos viestii ja rakentaa mielikuvaa yrityksen brändistä.
Tähän kategoriaan ilmoitetaan mainosmusiikkia edustavia mainoksia. Kategorian arvioinnissa painotetaan audion antamia mahdollisuuksia: onnistunutta äänimaailmaa, musiikkia ja/tai laulua. Tuomaroinnissa kiinnitetään huomiota myös mainoksen korkeatasoiseen tuotantoon ja luovuuteen. Lisäksi arvostelussa huomioidaan mainoksen erottuvuus ja mieleenjäävyys. Tämä kategoria on aiempina vuosina tunnettu nimellä "musa/jingle".
Yritysvastuu-kategoriaan ilmoitettavan mainoksen sisällön tulee liittyä kestävän kehityksen tekoihin, tavoitteisiin ja/tai yhteistyöhön voittoa tavoittelemattoman organisaation, säätiön tai järjestön tms kanssa. Mainos ei saa sisältää ostokehoitusta. Tuomaristo kiinnittää huomiota siihen miten mainos tuo esille yrityksen vastuullista toimintaa. Lisäksi huomioon otetaan kuinka rohkeasti yritys viestinnällään edistää kestävää kehitystä. Tuomaristotapaamisessa kiinnitetään kyseisessä kategoriassa myös huomiota mainoksen luovuuteen ja korkeatasoiseen tuotantoon.
Teho-kategoriassa mitataan radiomainonnan tehokkuutta ja tuloksellisuutta. Kategoriaan voidaan ilmoittaa joko radiokampanjoita tai monimediakampanjoita, joiden mediapanostuksista vähintään 20 % tulee olla radiosta (radioyhtiöiden omistamilla kanavilla/alustoilla esitetyt mainokset). Kampanjan ja sen tuotannon tulee olla pääosin kotimaisia. Mukaan voidaan ilmoittaa myös yhteiskunnallisia kampanjoita, jolloin arvioidaan vain kampanjan tehoa, ei tuloksellisuutta. Kategoriassa arvioidaan kampanjan tavoitteiden täyttymistä (myynnin kasvu, liidit, markkinaosuuden kasvu, huomioarvo & tunnettuuden kasvu, ohjaus nettisivuille, tai joku muu vaikutus), teho kohderyhmässä, kampanjan tuloksellisuus sekä radion merkitys kokonaiskampanjassa, jos kampanjassa on hyödynnetty muita medioita. Tuomaristotapaamisessa kiinnitetään huomiota myös mainoksen luovuuteen ja korkeatasoiseen tuotantoon.
Audiokonsepti-kategoriassa mitataan määrätietoista ja kokonaisvaltaista audion konseptointia. Siihen voidaan ilmoittaa audiomainoksia, joilla on rakennettu määrätietoisesti yrityksen brändiä ja tehty mainoksen äänimaailmaa tunnistettavaksi yleisölle. Konsepti on voitu tuottaa aiemmin, mutta kilpailuun ilmoitettavat mainokset on ensiesitetty kilpailun antamien rajojen sisällä. Tuomaroinnissa kiinnitetään huomiota kokonaiskonseptin ideaan ja erottuvuuteen, brändin tunnistettavuuteen ja muistettavuuteen, halutun mielikuvan ja viestin välittämiseen ja sen onnistumiseen konseptissa.
Jos sinulla on kysyttävää kilpailusta, ota yhteys kilpailun järjestäjään RadioMediaan:
Inka Forss, inka.forss@radiomedia.fi
Kaikki käyttäjät: rekisteröidy ensin järjestelmään >>
Rekisteröitymisen jälkeen: kirjaudu sisään järjestelmään >>